معرفی وبلاگ
شیراز را به تخت‌جمشید و حافظیه و شاهچراغش می‌شناسیم، یزد را به بادگیرهای سرو مانندش، اصفهان را به زنده‌رود كم‌آبش، به میدان نقش جهان دود گرفته و به چهل‌ستون شگفتش و تبریز را هم به بازار رویایی‌اش؛ اما بسیاری از دیدنی‌های این شهرها پشت برخی ناشناخته های میهن عزیزمان پنهان شده‌ است. این جاذبه‌ها گاهی آنقدر شگفت‌ است كه نه‌تنها با جاذبه‌های مشهور آن قدرت برابری دارد، بلكه بسیاری از آنها كهن‌تر و عظیم‌تر و زیباتر هستند. سعی داریم تا شما را با این جاذبه ها آشنا سازیم.
موضوعات مطالب
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 326060
تعداد نوشته ها : 107
تعداد نظرات : 5
Rss
طراح قالب
بـــــوق بــــــــوق ایران
كليساي مريم مقدس

موقعيت بنا:

در محل تلاقي دو رودخانه آق چاي و ارس در سطح وسيعي و صافي كه به صورت طبيعي است و در حاشيه جنوب ارس قرار گرفته، روستاي سنگي دره شام و در حاشيه شرقي اين روستا، كليساي مريم مقدس (تفه مريم ) شكل گرفته است.


 شرح مختصري در مورد بنا :

اين بنا داراي كتيبه يا سنگ نوشته نمي باشد كه بتئان با استناد به آن براي بنا تاريخ گذاري كرد ولي طبق شواهد و مدارك و متون تاريخي، قدمت و تاريخ اين كليسا به دوران صفويه و قبل از آن برمي گردد. كليساي مريم مقدس و روستاي دره شام تا دوره صفويه فعال بوده و زندگي در آن جاري بوده ولي بعد از آن كوچه نون ارامنه جلفا به جلفاي اصفهان توسط شاه عباس اين روستا نيز متروكه گرديده و پس از آن جمعيت زيادي در آن زندگي نمي كند.


 مشخصات فني بنا :

بنا داراي مصالح سنگي مي باشد كه در ديواره ها به صورت لاشه چيني و گنبدهاي تمام سنگي اجرا شده است و در فضاي داخلي داراي اندود گچي مي باشد و در بخش اندكي نقاشي نيز ديده مي شود.

مساحت كليسا 540 مترمربع مي باشد.


 نوع مالكيت بنا :

اوقافي و در اختيار اداره اوقاف و امور خيريه استان مي باشد.


 قدمت بنا :

صفويه


 نوع بهره برداري و خصوصيات بارز بنا :

بنا درحال حاضربه صورت متروكه رها شده است و در مواقعي محل نگهداري احشام شده است ولي در گذشته داراي كاربري مذهبي بوده است و مي تواند بعد از مرمت و احياء بنا و روستا مورد استفاده گردشگران و پژوهشگران قرار گيرد – بنا داراي ساختاري سنگي مي باشد كه به صورت لاشه ديوار چيني شده است بنا داراي گنبد سنگي است و در حاشيه شرقي روستاي دره شام واقع شده است.



 تزئينات بكاررفته و نوع آن :

تنها در سردرب ورودي كليسا از سنگهاي تراش و تزئينات سنگي استفاده شده است نوع تزئينات گل و بوته و صليب مي باشد كه به صورت جدا در بخشهاي مختلف ديواره به كار رفته است.


سه شنبه 1390/9/1
X